Novel-Malay

Novel-Malay

  • Submitted By: norhusna
  • Date Submitted: 06/27/2010 6:22 AM
  • Category: English
  • Words: 5937
  • Page: 24
  • Views: 464

Intro Nur Syahadah

Nur Syahadah tak dapat melupakan kenangan lamanya di Sekolah Menengah Kebangsaan Doktor Burhanuddin,dimana dia membesar menjadi seorang remaja. Kenangan selama tiga tahun di sekolah itu seperti memanjat-manjat kembali di kotak fikirannya ketika dalam perjalanan menuju ke SMKA Labu,Negeri Sembilan.
Dia teringat saat dia pertama kali menjejakkan kaki ke SMK Doktor Burhanuddin itu. ‘buruk sungguh sekolah ini’,bisik hati kecilnya. Namun,dia tidak sedar bahawa sekolah laih itulah tempatnya mengaut ilmu-ilmu yang tak ternilai harganya. Sekolah itulah mengajarnya erti kehidupan sebagai seorang muslimah.
Nama sahabat-sahabatnya pun kembali terngiang-ngiang di dalam fikirannya. Nur Arifah,Khairun Najihah,Nur Syazana,Amirah Ilyani dan Afaf Madiha.Wajah mereka masih jelas terlukis di hati Nur Syahadah. Tersimpul senyuman di bibir mugilnya. Alangkah indahnya persahabatan mereka. Berkat pertolongan rakan-rakannya yang berlima barulah Nur Syahadah berjaya menempuhi rintangan hidupnya.
Namun,apalah sangat dayanya untuk terus berhubung dengan sahabat-sahabatnya itu kerana masing-masing telah membawa diri. Nur Arifah telah membawa diri ke Ta’yah,Khairun Najihah pula mendapat tempat di Sri Putri,Cyber Jaya, Nur Syazana dan keluarganya pula telah berpindah ke Jordon,Amirah menyambung pengajiannya di Tengku Kursiyah manakala Afaf Madiha pula ke MRSM Taiping,salah satu MRSM yang terbaik di Malysia.
Terbit kata-kata syukur di bibir NurSyahadah . ‘Semoga kami bertemu kembali’,bisik hatinya lagi. Sambil teringatkan kenangan yang giat berputar di kepalanya, Nur Syahadah mencapai MP4nya dan lantas menekan punat-punat kecil di atas alat elektronikna itu. Dia memutarkan lagu Akrab Persahabatan yang dibawa oleh kumpulan In-team lalu menekan punat yang tertulis loudspeaker .
“Adah,can you lower the volume,it’s interruptin’ me. Im trying to sleep here dear.” Kata kakak Nur Syahadah,Nur Shuhada. Kakaknya kini sedang menyambung pelajarannya di Oxford...

Similar Essays