Pelangi Petang

Pelangi Petang

  • Submitted By: firadt
  • Date Submitted: 07/11/2009 12:42 PM
  • Category: English
  • Words: 404
  • Page: 2
  • Views: 317

PELANGI PETANG
Hidup tak semestinya indah kan? Aku tak tahu..ayat itu mungkin sekadar ayat biasa yang acapkali diungkap oleh insan-insan yang merasai ayat itu memang “hidup” dalam kehidupan mereka. Mendung pun..tak semestinya hujan..begitulah hidup kita..ada sedih..ada gembira.bila gembira..semua dilupakan..bila dirundung duka.macam-macam lah yang disalahkan..sama ada diri sendiri...orang lain..mahupun persekitaran hidup..jangan pernah salahkan takdir..kerana itu adalah satu yang telah tertulis untuk kita,umat-Nya...bersyukurlah dengan apa yang ada..yang diberikan..selalulah berdoa kepada-Nya..mudahan kita diberikan nikmat dan dilindungi selalu..amiin..
Kisah hidup ini..aku lakarkan..buat tatapan kalian..mungkin untuk renungan..mungkin untuk pengajaran..mungkin untuk pengetahuan..
Aku...seorang remaja..kehidupan remaja banyak mengajar aku erti kekeluargaan,persahabatan,kewangan,kehidupan bermasyarakat dan kepentingan pelajaran dalam hidup.
Seperti yang semua sedia maklum..remaja itu sendiri sedang mencari haluan hidup nya..mencari identiti nya sendiri..kawan – kawan.. dan lain – lain lagi.. yang pasti..perasaan seorang remaja itu sedang membuak – buak dalam dirinya..ingin mencuba sesuatu yang baru..yang membawa kepada dua kemungkinan. Satu..kebaikan..dan satu lagi adalah yang disebaliknya.
Aku sendiri membesar dalam keadaan di mana kawan- kawan ku ada yang terjebak dengan najis dadah...yang rosak..yang hilang mahkota pada usia remaja...menjadi pelacur..untuk menyara kehidupan..juga ada yang melacur..hanya untuk mencari kepuasan hidup dan kebebasan bersosial. Kelab malam..clubbing..itu adalah satu perkara biasa bagi mereka..mungkin itu adalah hidup dan laluan yang mereka pilih sendiri..mungkin terpaksa..aku tidak tahu..
Inilah hakikat nya..aku tidak menyalahkan mereka,kerana..hujung pangkal ceritera kehidupan mereka tidak ku ketahui.apa hak untuk aku menyalahkan mereka? Mungkin kehidupan mereka mendesak untuk mereka untuk melakukan perkara...